Etiópia – Od jazera Tana k Simienským horám

Rieky, údolia, polia a hlavne nekonečné hory lemujú môj pohľad z okna lietadla. Etiópska vysočina na prvý dojem nemá konca kraja. Keď sa človek pozerá na okolitú krajinu vidí obrovský potenciál. Hovorím si, že v tej nedotknutej zemi musí byť neskutočné bohatstvo. V tej chvíli som mal chuť celú túto krajinu premeniť na ekonomického tigra Afriky.  Medzitým ako som ju vo svojich snoch premieňal na svoj obraz bohatej krajiny, tak sme medzičasom pristáli na letisku v Gondare a začala naša cesta k jazeru Tana a k Simienským horám. Krajina už ale dávno nepripomína tú Etiópiu, ktorú si predstavujete po pozrení videoklipu ”We are the world” od superskupiny USA for Africa, ktorý bol venovaný práve tejto krajine.

Sever Etiópie má obrovský hydrotermálny potenciál a takisto okolitá pôda je veľmi úrodná, napriek tomu 90% ľudí robí dodnes v poľnohospodárstve a jediná technológia, ktorú uvidíte sú drevené pluhy s dobytkom. Popri ceste sú v každej druhej dedinke sklady US Aid s potravinami pre chudobných ľudí. Rozmýšľam, ako je možné, že krajina s tak očividne obrovským potenciálom má také zásadné problémy. Náš sprievodca Temesgen otvára debatu o politike a pýta sa ma, či som zachytil únos lietadla pilotom Etiópskych aerolínií vo Švajčiarsku, ktorý následne požiadal o azyl. Hovorí, že ako pilot má všetko na čo len pomyslí a mám sa spýtať sám seba, že prečo by to robil. Išlo o poukázanie na fakt, že všetko v krajine nie je s kostolným poriadkom, keď vedľa seba stoja domy za dvesto tisíc amerických dolárov a chatrče zo slamy. Po silne politickej debate o ázijskom vplyve a boji kmeňov o moc, ktorých je v krajine cez 70, nám povie, že on je už starý a postupom času už rezignoval na politiku.Temesgen sa chystá vrátiť späť k farmárčeniu s cieľom tvoriť hodnoty, ktoré ľudia naozaj ocenia. Nestihli sme ani našu filozofickú debatu dokončiť a boli sme na prvom mieste našej cesty v Gondare v kostole Birhann Selasie Jeho strop je vyzdobený krásnymi anjelikmi, ktoré strážia každého kto do neho vstúpi. Zrejme preto je jediný svojho typu čo sa zachoval. Naša nasledovná cesta vedie k jedinému kamennému hradu v Afrike nazvanom Fassil Ghebi. Bol postavený dávno pred príchodom prvých Europánov a je inšpirovaný indickou, arabskou a núbijskou architektúrou. Pripomína nám dávnu slávu Axumského kráľovstva a regiónu Gondar. Pred hradom sa nachádza fialový koberec, ktorý tvoria kvety stromu Jakaranda. V kúpeľoch v meste Gondar sa každoročne konajú kresťanské oslavy počas sviatku Timket, kde sa bazén naplní vodou z miestnej rieky a ľudia sa v ňom môžu očistiť od svojich hriechov.

Kostol Birhann Selasie
Hrad v Gondare
Kúpele v Gondare a žena v Tigrajskom kroji
Strom Jakaranda

Na druhý deň sa skoro ráno vyberieme 200 kilometrov na sever smerom ku hraniciam s Eritreou do národného parku Simienské hory. Náš vodič si nevie vynachváliť novú čínsku cestu a ja tiež pritakávam, keďže vďaka asfaltu nám cesta ubehla ako nič. Pre ilustráciu pri ceste do Lalibely nám trvalo prejsť 30 kilometrov štyri hodiny. V meste Debark si vybavíme potrebné povolenia na vstup do parku a vyfasujeme ochranku.

Nová cesta smerom k Sudánskym hraniciam
Vstup do parku v meste Debark

Dvoch pánov so zbraňami nám poskytnú ako ochranu pred zvieratami a zároveň ako sprievodcov parkom. Pri konverzácii zisťujeme, že zarábaju 30 eur mesačne a vláda prikazuje každej skupine či jednotlivcovi priradiť rovnakú bojovú zostavu, aby zvýšila zamestanosť v regióne. Najlepšie na tom bolo, že jeden z nich bol žid, druhý kresťan a tretí moslim a nikto nemal s nikým problém. Po náhlom prekonaní výšky 3000 metrov nad morom začínam pociťovať bolenie hlavy a zvyšok našej skupiny má od problémov so žalúdkom všelijaké pocity len nie chuť ísť na túru. Bohužiaľ nám nič iné nezostáva iba prekonať priesmyk pred nami, kde nás čaká ďaľšie auto, ktoré nás zoberie na druhú stranu hôr odkiaľ sa môžme dostať naspäť do Gondaru.

Strážcovia parku
Dželady v akcii

Postupne sa adaptujeme na nadmorskú výšku a problémy ustupujú, zem je rozoraná opicami z rodu Baboon, ktoré sa kvôli ich lokálnym špecifikám volajú Dželady. Živia sa korienkami rastlín, prípadne kradnú pšenicu poľnohospodárom, preto je tu okolo každého domčeka postavený dokonale neprekonaťeľný rastlinný plot, ktorý im v tom zabráni. Deň ubehol ako voda a noc strávime cestou naspäť do Gondaru.

Zdroj: Youtube.com

Po dvoch hodinách spánku ma zobudí z vonku bzučiaca cikáda a asi dvadsať komárov v izbe prichystánych útočiť. Slovenský repelent nezaberal a takisto pokusy o nájdenie komárov pri zapálení svetla. Našťastie poučený minulými cestami som si zaobstaral kvalitný časopis. Do Afriky si neberte len knižku, zoberte si aj poriadny časopis, ktorý vám poslúži na likvidáciu podobných lietajúcich či loziacich predátorov, aj v prípade,že by vám repelent nezaberal. Nakoniec tento boj vzdávam a prebdiem celú noc. Komáre bežne v tejto nadmorskej výške nie sú, preto sme ani neboli na ne pripravení. Domáci tvrdia, že tento rok sa niečo stalo s klímou a priniesol ich sem vietor či vyššie teploty.

Ráno si preventívne pochutím na nátierke awaze, ktorá je zmes zeleného korenia a pomletých čili papričiek. Namiesto alkoholu mi, čo sa týka dezinfekcie, lepšie zaberajú pikantné jedlá a preto vždy rád využívam širokú ponuku etiópskej kuchyne. Smerujeme k jazeru Tana a pridáva sa k nám sprievod áut zo Sudánu, ktorý sa chystá na svadbu do mesta Bahir Dar. Nevedia cestu tak im ponúkame pomoc. V aute máme ešte pár miest tak zoberieme aj študentov vysokej školy na internát. Bahir Dar je lokálna metropola pri jazere Tana a prameni Modrého Nílu, ktorý zabezpečuje až 70% vody, ktorá preteká Egyptom. Etiópska vláda sa rozhodla porušiť zmluvu medzi Britániou a krajinami horného toku Nílu, kde sa píše, že na rieke Níl v krajinách ako Uganda a Etiópia sa nesmú stavať priehrady, aby to neohrozilo život ľudí v Egypte, a možu tak učiniť len na tokoch ktoré do Egypta netečú. Preto tu v správach nepočujete nič iné iba hádky medzi egyptskými a etiopskými politikmi o práve na sebaurčenie. V 80. rokoch 20. storočia postihlo Etiópiu obrovské sucho, ktoré malo za následok milióny mŕtvych aj práve preto, že voda sa nezachytáva v krajine a pár mesiacov obdobia dažďov nestačí na zásobovanie poľnohospodárstva po celý rok.

Jazero Tana

Jazero Tana skrýva nespočetné množstvo ostrovov a okolo nich plaviacich sa rybárov na papyrusových lodiach. Vedľa nich kúpajúce sa hrochy a pelikány. Každý z ostrovčekov má svoj ortodoxný chrám a svoje vlastné čaro. Nám sa podarilo prísť na jeden z nich akurát pred omšou keď, kamenným zvonom zvolávali veriacich na bohoslužbu. Pri prechode miestnym lesom všade rástla káva vo voľnej prírode a z každého domčeku voňalo kadidlo. Omán, Etiópia a Jemen sú totiž tri krajiny, kde kadidlovník rastie vo veľkom a preto je ho cítiť skoro všade.

Kamenný zvon
Kostolík na jednom z ostrovov
Knihy písané na kozej koži
Káva
Rybár na papyrusovej lodi

Po návrate na pevninu ochutnáme miestne tilapie z jazera Tana a popri rieke Modrý Níl vyrážame vzhľadom na dostatok času peši na letisko, ktoré je plné nemeckých turistov a amerických biznismenov. Temesgen ma prosí o prácu v Európe a začína rozprávať svoj príbeh. Väčšinou ľudí čo o niečo prosia a žobrú ignorujem, ale Temesgen je očividne veľmi pracovitý a múdry tridsaťročný chlapík. Pri nákladoch, ktoré v Etiópii sú a plate 50 eur si nikdy nezaloží rodinu. Preto aj veľa Etiópčanov žije v Európe, USA a v krajinách Perzského zálivu, lebo je to častokrát pri absencii strednej vrstvy a pri obrovskej korupcii jediná možnosť prežiť, či žiť dôstojný život. Posledná veta, ktorú som od neho počul nebolo dovidenia majte sa pekne, ale prosím daj mi šancu....

„My mother died of Aids and I never had a chance to know my father“